Jak konflikt w zespole skończył się tragedią?

Drogi Szefie, Prezesie, Menedżerze, zarządzasz zespołem? Poświęć kilka minut na przeczytanie mojego artykułu, a dowiesz się jakie kluczowe umiejętności liczą się na stanowiskach kadry zarządzającej.

1 grudzień 1993 rok, samolot linii Northwest Airlink wystartował z Minneapolis. Kierunek docelowy: International Falls z międzylądowaniem w Hibbing, w Stanach Zjednoczonych. Na pokładzie znajdują się pasażerowie, którzy głównie lecą do domów, żeby spędzić Boże Narodzenie ze swoimi rodzinami. Panuje świąteczny nastrój, a w lukach bagażowych zostają umieszczone prezenty dla bliskich. Na 3 km przed międzylądowaniem, samolot rozbija się i wszyscy giną.

Spis treści

Ustalenia śledczych

Rozpoczyna się śledztwo pierwotnie wskazujące na ewidentny błąd drugiego pilota. Był nim 25–letni Chad, nie mający praktyki lotniczej, dopiero rozpoczynający swoją karierę zawodową w przestworzach. Okazało się, że nie odczytywał na glos osiąganej wysokości pomimo że było to standardową procedurą, ćwiczoną także w symulatorach lotów. Doprowadziło to do sytuacji, w której samolot nie utrzymał minimalnej wysokości zniżania podczas lądowania, zahaczył skrzydłem o drzewo i runął na ziemię.

Wydawałoby się, że przyczyna katastrofy została zidentyfikowana. Natomiast śledczych z NTSB (National Transportation Safety Board) nurtował jeden fakt. Młody pilot, pomimo braku dużego doświadczenia w lataniu, był opisywany przez swoich kolegów – pilotów jako zdolna osoba, która skrupulatnie przygotowywała się do każdego lotu. Uczestniczył też chętnie w dodatkowych szkoleniach. Wiec jeśli był zdolny, z pasją wykonywał swoją pracę, dlaczego zaniechał podawania wysokości samolotu? Psycholog lotniczy rozpoczął analizę postepowania obu pilotów. Pierwszym pilotem samolotu był Kapitan Marvin. Początkowo opinie współpracowników wskazywały, że Kapitan Marvin był osobą inteligentną, utalentowaną, z wieloletnim doświadczeniem.

Czy na tym koniec?

Dalsze śledztwo ujawniło jednak, że Kapitan nie zbyt dobrze sobie radził z emocjami, z opanowaniem złości, przyjmował postawę mocno dominującą. Relacje z innymi były dla niego problematyczne. Traktował ludzi z góry, karcił, nie tolerował błędów, a nawet raz zdarzyło się, że w złości uderzył kolegę. Tuż przed startem tego tragicznego dnia, Marvin nakrzyczał na Chada, że ten nie sprawdził świateł i dał mu do zrozumienia, że do niczego się nie nadaje. Jak się okazało z nagrań rejestratora rozmów, Kapitan bardzo krytycznie zwracał się do młodego poczatkującego pilota, przez cały czas trwania lotu. Nie uczył młodszego kolegi, tylko strofował, mówił agresywnym głosem. Chad został całkowicie zastraszony, sparaliżował go strach i przez większość czasu milczał.

Konkluzja po wypadku

Katastrofa samolotu linii Nothwest Airlink uwypukliła ważność relacji pomiędzy członkami zespołu szczególnie w branży lotniczej, gdzie stawką jest życie ludzkie. Latanie jest pracą zespołową, w której współpraca i zaufanie są fundamentalnymi wartościami. Po tym wypadku, Komisja Śledcza zaleciła wzmożony nadzór nad programami szkoleń pilotów. Co ciekawe, niektórzy przewoźnicy wprowadzili nawet listy, gdzie umieszczane są nazwiska pilotów, z którymi nie chce się być za sterami samolotu. A może by tak wprowadzić listę menadżerów, z którym nie chce się pracować w naszych firmach? 😉

Prezes i ramka na biurku

Ile znaczy tytuł Prezesa, studia MBA (potwierdzone zdjęciem dyplomu w ramce na biurku, koło monitora, – widziałam takie przypadki), iloraz inteligencji powyżej 130, w kontekście pracy z ludźmi? Badania wskazują, że na stanowiskach wymagających pracy z ludźmi, dużo ważniejszą rolę odgrywa inteligencja emocjonalna niż inteligencja racjonalna. Chodzi tutaj o umiejętność kontrolowania własnych emocji, empatię, rozwiązywanie konfliktów, po prostu mówiąc, o mądre postępowanie z drugim człowiekiem.

Badania Naukowe

Według Daniela Golemana – amerykańskiego psychologa, w pracy menedżera o sukcesie decyduje w 85% inteligencja emocjonalna i społeczna, w 15% zaś inteligencja racjonalna i umiejętności techniczne. Na stanowiskach specjalistów jest natomiast odwrotnie.

Podsumowanie

  1. W pracy z ludźmi inteligencja emocjonalna jest ważniejsza niz twoje IQ.
  2. Karcenie, upokarzanie, zawstydzanie pozbawia pracownika pewności siebie oraz spadku zaangażowania.
  3. Agresywny i opryskliwy sposób wyrażania się doprowadza do zaburzenia komunikacji pomiędzy członkami zespołu i zmniejsza jego wydajność.
  4. Kontroluj emocje bo złość i gniew doprowadzają do budowania atmosfery strachu.
  5. Stwarzaj środowiskowo, w którym pracownik będzie mógł wyrażać otwarcie i bez obaw swoje opinie.

Spodobał Ci sie ten wpis ? Udostępnij go !

Facebook
Twitter
LinkedIn
5 2 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x