Jak „landed cost” wpływa na decyzje zakupowe?
Jakie koszty bierzesz pod uwagę kupując materiał czy surowce zza granicy? Czy wybierając dostawcę, oprócz ceny nabycia i transportu uwzględniasz również inne koszty? Zachęcam do zapoznania się z terminem „landed cost”.
Spis treści
Dlaczego należy wiedzieć ile wynosi "landed cost"?
Ponieważ właściwe obliczenie tych kosztów pomaga zrozumieć, ile naprawdę zapłacisz za materiały. To z kolei wpływa na rentowność przedsiębiorstwa, w którym pracujesz. Im niższe koszty importu, tym większy zysk dla firmy. Odkrycie tych kosztów „post factum”, kiedy towar jest już na twoim magazynie lub co gorsza został sprzedany, może oznaczać nieprzewidzianą stratę finansową.
Co właściwie oznacza "landed cost"?
Miałam ciężki orzech do zgryzienia, żeby przetłumacz „landed cost” na język polski. Wg słownika Diki, „landed cost” oznacza koszt z wyładunkiem, i tego będę się trzymać. Jeśli
„Landed cost” to pojęcie, które mówi o tym, ile właściwie kosztuje sprowadzenie towaru z innego kraju. Obejmuje wszystkie koszty, jakie musisz ponieść od momentu zakupu towaru do jego dotarcia do Ciebie. Nie chodzi tylko o cenę za transport czy cło, bo tych pozycji jest znacznie więcej.
Jak obliczyć landed cost?
Należy sprawdzić i dodać wszystkie poniższe części składowe.
Część składowa 1: Cena jednostkowa produktu od producenta lub pośrednika.
Część składowa 2: Opłaty celne i podatki. Cła odnoszą się do opłat pobieranych przez kraj docelowy za importowanie produktu. Opłaty te różnią się w zależności od produktu i kraju pochodzenia, ale mogą obejmować cła, podatki, VAT, opłaty maklerskie oraz opłaty portowe. Dlatego ważne jest, aby zebrać informacje na temat kosztów przed importem produktu. Możesz skorzystać z kalkulatorów online, aby oszacować cła i podatki dla swoich produktów. Niemniej jednak, żeby być pewnym skontaktuj się z agentem celnym.
https://www.simplyduty.com/import-calculator/
Część składowa 3: Koszty związane z ryzykiem. Wlicza się do nich ubezpieczenie, opłaty za przeprowadzenie kontroli jakości.
Część składowa 4: Koszty manipulacyjne i administracyjne w tym konwersję waluty, opłaty bankowe oraz przetwarzanie płatności.
Część składowa 5: Wysyłka i fracht. Koszty frachtu odnoszą się do kosztów transportu produktu z portu początkowego do portu docelowego. Obejmuje to koszt wysyłki, pakowania, obsługi.
"Landed cost" jako obowiązkowa pozycja w wyborze dostawcy
Zrozumienie „kosztu z wyładunkiem” jest istotne dla porównania ofert od dostawców. Jest to szczególnie ważne jeśli dokonujesz zestawienia cen materiałów od dostawców z różnych lokalizacji. Może się okazać, że pomimo niskiej ceny za towar, zakup staje się nierentowany ze względu na wszystkie dodatkowe opłaty związane z jego importem. Uwzględnianie tych kosztów przy wyborze dostawców oraz ich cykliczne śledzenie powinno być rutynowym zadaniem w Dziale Zakupów. To „landed cost” determinuje wybór dostawcy, a nie sama cena zakupu.
Szybkie wskazówki, jak poprawić "landed cost"
- Przejrzyj wszystkie obszary kosztów w modelu „landed cost”, aby ustalić, gdzie mogą istnieć oszczędności. Mogą to być negocjacje lepszych stawek frachtowych lub opłat usługodawców.
- Zminimalizuj liczbę dostawców usług i przewoźników
- Poszukaj innych firm, z którymi możesz współdzielić ładunki. To może pomóc w obniżeniu kosztów przewoźnika.
- Spróbuj obniżyć koszty wysyłki poprzez optymalizację sposobu pakowania.
- Jeśli zarządzasz własną logistyką, przeprojektuj trasy transportu, aby pozbyć się zbędnego dodatkowego czasu podróży i zużycia paliwa
Podsumowanie
Nawet niewielkie oszczędności po stronie wysyłki w Twoich operacjach mogą prowadzić do znaczących popraw w rentowności produktu.
Pamiętaj o porównywaniu ofert z uwzględnieniem „landed cost”, w przypadku zakupów zagranicznych.
Bibliografia:
- Ikona autorstwa shmai na Freepik
- Ikona autorstwa Iconjam na Freepik
Będzie mi miło gdy zostawisz tutaj swój komentarz.
Spodobał Ci sie ten wpis ? Udostępnij go !