Optymalizacja kosztów. Jak firmy mogą zrealizować pełen potencjał oszczędności?

Według badań KPMG, przedsiębiorstwa realizują średnio jedynie 59% zaplanowanych oszczędności. To oznacza, że jest duży potencjał do poprawy! (1) Co przeszkadza w obniżaniu kosztów oraz jak można zredukować wydatki, dowiecie się z tego artykułu. 

Spis treści

Trzy podejścia do zarządzania kosztami w firmach

Każda firma, która chce utrzymać dobrą kondycję finansową, musi dbać o swoje koszty. Truizm, ale w praktyce wygląda to naprawdę różnie.

W trakcie mojej kariery zawodowej spotkałam się z trzema typami przedsiębiorstw różniących się podejściem do zarządzania kosztami.

Pierwszy typ to firmy z kulturą kosztową. W tych organizacjach istnieją programy obniżania kosztów, które są wdrażane i monitorowane systematycznie. Wszystkie działy są zaangażowane w inicjowanie akcji oszczędnościowych. W takich organizacjach ogromną wagę przywiązuje się do sprawnych procesów, eliminowania marnotrawstwa oraz standaryzacji jako formy mądrego zarządzania kosztami. Dzięki temu firma jest w stanie utrzymać wysoką efektywność i minimalizować zbędne wydatki.

Drugim typem są firmy rozpoczynające wdrażanie kultury optymalizacji kosztów. W takich przedsiębiorstwach podejmuje się akcje oszczędnościowe, ale często brakuje im systematyczności i zaangażowania wielu działów. Zazwyczaj nie ma zasobów oddelegowanych do realizacji takich działań. Problemem staje się transparentność i dostępność danych głównie ze względu na brak systemów ERP. W rezultacie, wiele potencjalnych oszczędności umyka, a firma nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału do redukcji kosztów.

Trzeci typ to firmy bez kultury kosztowej. W tych organizacjach zarządzanie kosztami praktycznie nie istnieje. Kiedy pojawia się kryzys, zarządzający często dokonują nieracjonalnych cięć i podejmują szybkie działania, które mają przynieść natychmiastowe oszczędności. Niestety, takie podejście może prowadzić do długoterminowych strat. Decyzje podejmowane w pośpiechu często nie rozwiązują głębszego problemu i mogą powodować utratę kluczowych zasobów, obniżenie jakości produktów lub usług. Pojawiająca się również demotywacja pracowników osłabia konkurencyjność firmy na rynku.

Powody, dla których firmy nie osiągają zakładanych oszczędności

  1. Brak dyscypliny kosztowej:
    • przedsiębiorstwa, w tym działy zakupów, nie mają stałych planów oszczędnościowych zaplanowanych na konkretny czas z estymacją potencjalnych oszczędności oraz przypisaniem osób odpowiedzialnych za ich realizację;
    • brak systematycznego monitorowania sytuacji;
    • wzrost przychodów często odwraca uwagę od konieczności ścisłej kontroli kosztów.
  2. Brak informacji o czynnikach generujących koszt:
    • wydatki są nieskategoryzowane, nie pogrupowane bez określonej kodyfikacji i specyfikacji;
    • niewystarczające dane uniemożliwiają podejmowanie świadomych decyzji;
    • bez tego nie można ustandaryzować i skonsolidować wydatków.
  3. Zachowawcze strategie kosztowe:
    • ostrożne podejście do cięcia kosztów może ograniczać potencjalne oszczędności;
    • firmy koncentrują się na krótkoterminowych oszczędnościach kosztem długoterminowej efektywności;
    • brak innowacji: przedsiębiorstwa stosujące zachowawcze strategie mogą unikać wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które wymagają początkowych inwestycji, ale mogą przynieść znaczące oszczędności w dłuższym okresie.

Czynniki wpływające na koszty i poziomy dojrzałości organizacyjnej

Redukcja kosztów to ważny element zarządzania finansami w każdej organizacji. Aby skutecznie obniżyć koszty, niezbędne jest zrozumienie czynników, które na nie wpływają oraz poziomu dojrzałości organizacyjnej w różnych obszarach.

Poniższa tabela przedstawia różne kategorie czynników wpływających na koszty oraz ich wpływ na organizację w trzech poziomach dojrzałości: niskiej, średniej i wysokiej. Analiza tych czynników pozwala określić obszary wymagające optymalizacji i wdrożyć odpowiednie działania, które przyniosą realne oszczędności. 

Ważne jest, aby zaangażować całą organizację w stworzeniu programu redukującego koszty. 

 

Tabela 1. Mapa dojrzałości optymalizacji kosztów wg KPMG

Dziesięć wskazówek jak optymalizować koszty

Poniżej wypisałam dziesięć działań, które mogą zainspirować Cię do stworzenia swojego programu oszczędnościowego. Zastanów się co w twojej firmie funkcjonuje, a co można by wdrożyć. 

Tabela 2. Pomysły na optymalizacje kosztów

Podsumowanie

Optymalizacja kosztów jest ważna dla zdrowia finansowego każdej firmy. Do tego chyba Was nie muszę przekonywać, Przedsiębiorstwa, które systematycznie (słowo klucz) zarządzają kosztami i angażują wszystkie (słowo klucz) działy w programy oszczędnościowe są bardziej efektywne i minimalizują zbędne wydatki.

Nawet jeśli Twoja firma dopiero zaczyna wdrażać kulturę optymalizacji kosztów, warto podjąć te kroki, aby uniknąć strat i poprawić wyniki finansowe. Wdrażanie kultury kosztowej przynosi długoterminowe korzyści, zwiększa konkurencyjność i pomaga lepiej radzić sobie w trudnych czasach.

Zacznij już dziś i zobacz różnicę!

Bibliografia:

  1. Wpis powstał na podstawie artykułu pt. „Efektywna baza kosztowa – optymalizacja kosztów w przedsiębiorstwie”, KPMG.
  2. Obraz Freepik

 

 

Będzie mi miło gdy zostawisz tutaj swój komentarz.

Spodobał Ci sie ten wpis ? Udostępnij go !

Facebook
Twitter
LinkedIn
0 0 głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x